Ressenya de TENEBRA,
per Manel Alonso
(publicada originalment a Sons de Xaloc:
http://sonsdexaloc.cat/emili-gil-entre-tenebres/)
Emili Gil entre tenebres
L’escriptor de la Sénia Emili Gil i Pedreño acaba de publicar la novel·la Tenebra, una narració en la qual el protagonista ens parla en primera persona dels dies que passa a la ciutat de París treballant en una faena precària alhora que descobrix un nou univers sota les llambordes dels seus carrers.
París és coneguda arreu del món com la
ciutat de la llum, de la joia i l’alegria de viure, un mite que la
literatura, la música i el cinema han ajudat en gran mesura a
consolidar. Emili Gil, amb el recolzament de les mateixes arts, defuig
aquest estereotip i, a través de l’efecte espill, ens oferix la visió
personal de la ciutat de les tenebres, Sirap.
L’autor, gran coneixedor dels clàssics de la literatura fantàstica i de terror, ha estat director de la revista Lovecraft magazine,
a més de traduir textos d’escriptors com ara Guy de Maupassant, Joseph
Sheridan Le Fanu, Bram Stoker, etc., és un afrancesat notable, encara
que força allunyat del jacobinisme cultural i polític francés, ja que és
un defensor incansable de la llengua i la cultura occitanes. Coneix la
ciutat de París i els seus racons més llòbrecs, les seues llegendes
negres i els seus vicis, algun dels quals ell també compartix com ara el
gust per l’absenta. Gil barreja llegendes urbanes del París del segle
xix amb la mitologia egípcia i algunes d’aquelles teories anomenades de
la conspiració amb una intensitat que crea versemblança i interés en el
lector.
És un gran amant de la literatura
francesa del segle xix i de les primeres dècades del xx. Coneix a fons
l’obra dels escriptors, dels artistes i fins i tot dels chansonniers i la seua biografia. En Tenebra
fa referència a molts d’ells, als quals suma altres provinents de la
cultura anglosaxona com ara Poe o Byron, encara que fa especialment
incís en l’obra d’Honoré de Balzac i Charles Baudelaire. Tota aquest
galeria de personatges i els seus universos literaris li servixen per a
crear una atmosfera densa i molt personal, on el protagonista és el
reflex de l’autor, de les seues passions, a les quals ret homenatge, i
també de les seues frustracions i petites venjances.
El personatge d’Emili Gil, eixe alter ego
d’ell mateix, inicia de la mà d’altres personatges tocats per la força
destructiva de l’amor-desamor i la follia un itinerari assenyalat per un
seguit de clavells negres (potser les flors del mal?), que el portaran a
les catacumbes, al clavegueram de la ciutat de París, allí es trobarà
amb ésser mitològics i el reflex clarobscur de la ciutat de la llum, on
hi ha un espai per a la diversió, la disbauxa i un altre per al dolor i
el sofriment.
Riu de la Sénia, al seu pas sota el pont de les Cases del riu |
Tenebra és un viatge cap a
l’interior personal i alhora col·lectiu, on l’individu i la societat al
llarg de la història han estat manipulats pel clan dels poderosos. El
poder ha traçat la línia entre el bé i el mal, posant les bases de com
han de viure la resta dels mortals la seua vida. En la frontera entre la
bogeria i el somni, Emili Gil es rebel·la contra el sistema de valors
establit, contra les seues mentides, un sistema al qual acusa de castrar
la capacitat per a la fantasia de l’ésser humà, un sistema que encadena
el cos i la ment de cada individu tornant-lo sord i cec davant de la
crida del seu propi jo.
Manel Alonso (diumenge, 23 de març de 2014).
Manel Alonso (diumenge, 23 de març de 2014).
Molt ben escrit. M'ha agradat molt.
ResponElimina