Tenebra és el títol de la primera novel·la que s'autoedita Emili
Gil. Atès el recolzament que el llibre ha rebut de moltes persones, en
aquest bloc s'intentarà aplegar els diferents elements que envolten
Tenebra, esdevenint alhora un complement gràfic de la novel·la. Moltes gràcies a tothom.
Crònica-ressenya sorpresa (sorpresa per a Emili Gil) de la Benvinguda Oficial de TENEBRA a Barcelona,
per Jordi Canals
Arrête! C’est ici l’empire de la mort!
|
A l'entrada de les catacumbes de París, l'agost de 1997 |
La
presentació de Tenebra va ser un èxit. No podia ser d’altra
manera, ja que comptava amb la presencia d’un gran nombre
d’entusiastes seguidors i amics que van escoltar amb molta atenció les
paraules de l’autor Emili Gil, d’Antoni Munné-Jordà i d’Anna Maria
Villalonga, dues veus ben acreditades de la nostra literatura, que tenien
la responsabilitat de donar la seva opinió sobre l’obra.
He
sentit molt no poder-hi assistir. D’altra banda, però, he estat molt ben
informat mercès a l’amabilitat de l’Emili i per haver tingut a
l’abast la informació que s’ha publicat al Facebook i altres mitjans.
Ultra això, lamento la meva absència doncs era una bona ocasió per a conèixer
Carme Girona.
Enhorabona
amic Emili!
|
Amb Jordi Canals i la Font de Canaletes, a Barcelona |
Per a
mi, el tema principal del llibre és la rebel·lia de l’esser humà contra
el seu aïllament interior i la necessitat que sent d’una expressió
personal per a conèixer els secrets de l’univers que ens envolta.
Aquest tema no es planteja de manera manifesta en el llibre
però el seu rerefons es deixa sentir a través dels personatges i les
situacions plantejades. Per tant, tot dependrà de la perspicàcia del lector i
de l’atenció amb que es llegeixi la novel·la. En alguns passatges les idees
subjacents estan ben presents; al dessota de cada enigma que se’ns descriu i en
d’altres, les idees es mostren amb un aire més subtil. Tanmateix l’obra
camina i acaba amb una sensació de coherència irrevocable.
Tot
passa a París, “París del sud” —ens diu l’autor—. Un París de racons amagats i
sovint desconeguts pels mateixos parisencs. Tenebra
és el relat d’un vell París ple d’anècdotes històriques i secrets insòlits.
Tota la trama està enriquida per cites culturals i erudites
d’una gran agudesa mental que posen en relleu el mèrit del treball de
l’autor.
|
Durant l'acte de presentació del 4 d'abril Emili Gil assenyalà els escenaris parisencs on transcorre l'acció de la novel·la |
Les
fascinants descripcions sobre espais desconeguts i el coneixement profund
del món que està amagat per sota de la rasant dels carrers, és un dels
missatges importants de Tenebra.
Emili
Gil crea un relat en primera persona des de la perspectiva d’un caminant
curiós que s’interessa en descobrir el París des de les seves macabres
entranyes, passejant i vagarejant per llocs inhòspits, al mateix temps que ens
parla de Baudelaire, Balzac, Jules Verne, Peter Bruggel, Josefine Baker,
Frenhofer, Mabusse, Poussin, Horaci, Rimbaud, Verlaine, Gauguin, Van Gogh,
Émile Zola i tants d’altres. Tots ells, personatges voluptuosos i refinats, o
trivials i rudes, però que encaixen perfectament en el relat i que estimulen el
lector al fet inevitable d’enllaçar Tenebra amb
històries que els deixaren el record de bones lectures.
En
aquest engranatge social, ¿qui no es capaç d’imaginar Baudelaire disputant-se
el control de la seva fortuna amb el seu padrastre? O pensant en
els seus desenganys amorosos? O en les lluites que tingué amb
els censors pel seu llibre de poemes Les
flors del mal? Probablement algun lector albirarà Balzac bevotejant absenta
per no tocar l’haixix, temorós del control sobre la seva voluntat o la
seva àgil ment.
|
Fotografia de Tenebra realitzada per Marta Valls |
Tenebra és una novel·la curulla d’excel·lents
resums profusament il·lustrats. És la demostració de les
habilitats investigadores d’un Emili Gil inspirat i prodigiós en complicitat
amb el constant estímul per cercar la fosca realitat de les coses,
o el camí de les flors i de la nit eterna de lluna amb fils de llum i mil
destinacions, o bé la poesia d’Horaci.
John
Ashbery, considerat un dels més grans poetes nord-americans, va dir:
“després de viure a París un queda incapacitat per a viure en
qualsevol lloc, inclòs París”. Doncs jo, també, després de llegir Tenebra he descobert l’esplendidesa d’un
París més suggestiu.
No us
ho deixeu perdre!
Jordi
Canals (Barcelona, divendres 4 d'abril de 2014).
M'agrada molt la teva composició Emili. Gràcies!!!!
ResponEliminaMoltíssimes gràcies a tu, Jordi! Arribar a casa la Nit del 4 al 5 d'abril de 2014 i trobar-me amb aquest escrit va provocar-me sensacions fantàstiques. Merci fins a l'infinit i més enllà!!!
EliminaAcabo de rebre el missatge següent de Marta Valls que, degut a problemes tècnics amb els catxarrets, no pot deixar aquest comunicat: "M'ha agradat molt la ressenya que ha fet el Jordi Canals. La novel·la s'ho val. Jo vaig passar molt bona estona entre París i Sirap. Estic molt agraïda que aquesta foto estigui al costat de l'article. Marta Valls".
ResponEliminaMolt bona ressenya, Jordi!
ResponElimina