Text del poeta Jaume Carbó
per a la presentació de TENEBRA
a Girona
(dijous 18 de desembre de 2014)
Bona nit a tots, mercès per venir i gràcies, Emili Gil, per
arribar-te fins a Girona per presentar-nos el teu llibre, Tenebra. Amics, crec
que aquest llibre es tota una troballa,
una obra total i que mereix molt que vosaltres la pugueu llegir. Tant de bo
pugui seguir creixent, pugui ser traduïda, se'n facin obres de teatre, se'n
faci una pel·lícula i que la República Francesa et condecori amb la legió
d'honor, benvolgut Emili.
Aquest llibre toca molts pals i també s'agermana amb altres obres que
tenen com a protagonista l'escriptor i la ciutat o, més ben dit, la ciutat com
un ens viu, un personatge més que ens mostra moltes cares i moltes realitats
que en fan substrat. Ara us faré unes breus pinzellades d'aspectes comuns
d’altres obres.
![]() |
Jaume Carbó i Emili Gil |
Penso en "Rèquiem" d'Antonio Tabucci, en què les hores mortes esperant el
fantasma del mateix Fernando Pessoa ens introdueix en una marea de records, de
passejades pel cementiri, i amb retrobaments d'amics, parents i coneguts amb la
ciutat blanca de fons.
Em ve el cap també, i parlant de música, l'àlbum
"The Lamb
lies down on Broadway" de l'any 1974, de la banda de rock Genesis, que en part
està inspirat a la vegada en la pel·lícula "El Topo" d'Alejandro Jorodowsky.
En aquest àlbum hi ha tot un món oníric i subterrani habitat, amb una repassada
a personatges americans de tots els temps, personatges mitològics com Lilit o les làmies, i on hi ha la recerca del germà
del protagonista a través d'una Nova York
que s'enfonsa molt, molt avall.
Parlem d'una pel·lícula, d'una pel·lícula d'acció: “Golpe en la pequeña
China”, en la qual, deixant a part de les escenes d’arts
marcials i de comèdia, els personatges es mouen per interiors subterranis, per
clavegueres, per unes galeries on hi
passa un corrent negre que s'anomena “Els arbres morts”, i que per a eliminar el
dolent del film els herois s’han de traslladar més i més a baix.
I ja que som a Girona, enumero tres referències a la ciutat, com són "La fi del món a Girona" de Joaquim Ruyra, on just abans que tot s'acabi, també hi ha riuades de gent, i el que és
extraordinari es materialitza davant del
deliri de les masses. Per cert, hi ha un passatge de la narració que diu:
“Déu meu: que no el trobeu entenebrat”.
![]() |
Salut! |
També esmentar “La ciutat dels secrets”, de Patrice
Chaplin, on hi ha tota una altra història de la ciutat, on també es va a sota, a
excavar, en concret una pedra especial a sota mateix del local que en deien
Isaac el Cec i que avui és el Museu dels Jueus de Girona.
I una novel·la ben recent, em refereixo a "Las
leyes de la Frontera" de Javier Cercas,
on la frontera era el riu Onyar, i els baixos fons on es passejava el
protagonista adolescent és el lloc on ens trobem ara, el que era «barri xino»
de Girona, ara fa 40 anys, on hi havia un ambient sòrdid i decadent, que
recorda alguns passatges de Tenebra.
I per acabar, us voldria recitar un poema de Joan Vinyoli, del qual enguany
celebrem el centenari del seu naixement. Es diu:
SÍ A LA MORT
Cada moment és el moment de néixeri cada instant és l'instant de morir.
D'aquest saber morir vivint vull créixerfins al trànsit darrer.
Quin nou camí se m'obre, fosc?Malconeixem l'aquí
i no tenim cap lluc de la tenebra.Sols sé que sóc un brot agut de febre
i que a la mort li dic: sí.
SÍ A LA MORT
Cada moment és el moment de néixer
i cada instant és l'instant de morir.
D'aquest saber morir vivint vull créixer
fins al trànsit darrer.
Quin nou camí se m'obre, fosc?
Malconeixem l'aquí
i no tenim cap lluc de la tenebra.
Sols sé que sóc un brot agut de febre
i que a la mort li dic: sí.
Genial en Jaume Carbó, forever and ever in mind in heart.
ResponEliminaCertament, genial! Moltes gràcies pel teu comentari. Sempre avant!
Elimina